Dry Needling

Dry Needling is een goede manier om spieren te ontspannen en is daarmee een efficiënte behandelmethode van spier- en/of peesproblematiek. Deze behandelmethode is sinds 2006 geïntroduceerd in Nederland en blijkt vele malen effectiever te werken dan de massagetechniek, welke in het vak fysiotherapie vroeger veel gebruikt werd.

Pijn en stijfheid ontstaat als gevolg van irritatie van bepaalde punten in spieren. In de volksmond worden deze punten vaak aangeduid als spierknopen. In deze techniek worden de spierknopen benoemt als “Triggerpoints”. Iedereen heeft triggerpoints, maar niet iedereen heeft hier last van. Bij sommige mensen kunnen de triggerpoints extra gespannen en pijnlijk zijn, eventueel door een slechte houding, bewegingsblokkade, mentale stress, na een ongeluk of na een breuk.

Dry Needling omvat het inbrengen van een flinterdunne (acupunctuur) naald in de aangedane spier(en). De spier spant aan met een zogenaamde ”Twitch”, waarna de spierknoop verdwijnt en de spierspanning minder wordt. De techniek wordt benoemt als Dry Needling, omdat geen medicatie wordt toegediend, maar slechts een droge naald wordt gebruikt.

Dry Needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur zijn de meridianen en energiebanen het uitgangspunt en bij Dry Needling de triggerpoints.

In de praktijk heeft Dry Needling vaak snel resultaat. Vaak wordt directe pijnvermindering en een verbeterde beweeglijkheid van de betrokken spieren en gewrichten waargenomen.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn ook vaak pijn “op afstand” veroorzaakt, zodat pijn ergens anders gevoeld wordt.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en/of stijfheid lokaal in een spier
  • Uitstralende pijn
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijn ontwijkend gedrag – er wordt “anders” bewogen
  • Hoofdpijn en duizeligheid
Hoe voelt Dry Needling aan?

Het inbrengen van het zeer dunne naaldje voelt u bijna niet. Als de spierverharding wordt aangeprikt kan het zijn dat u een twitch voelt wat een soort kramp gevoel kan geven. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan maar dit is meestal van korte duur.

Wordt Dry Needling vergoed?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, wordt Dry Needling volledig vergoed.

Ons adres

Dorpsstraat 35
2631 CR, Nootdorp
ftmtnootdorp@gmail.com
Routebeschrijving

Maandag      08.00 – 20.30 uur
Dinsdag        07.30 – 19.30 uur
Woensdag    08.00 – 20.30 uur
Donderdag   07.30 – 20.00 uur
Vrijdag          08.00 – 17.00 uur
Zaterdag       Ochtend op afspraak
Zondag         Gesloten

Gratis spreekuur

Elke maandag avond van 18.00 – 18.30 uur. Afspraak maken is verplicht, om onnodig wachten te voorkomen.

Gratis en vrijblijvend, u bent niet verplicht om vervolgafspraken te maken. Het advies spreekuur is geen behandeling, maar een korte inventarisatie van uw klacht en u ontvangt een advies (max. 10 minuten per cliënt).

© 2017 Fysiomanuele Therapie Gezond Nootdorp | Webdevelopment by Oil4.